lördag 3 november 2012

Och om någon säger att Astrid skulle fått nobelpriset.

I fredags sa jag tack och hejdå till metodkursen. Lämnade in en ytterst halvhjärtad hemtenta och börjar nu ytterst halvhjärtat uppsatsskrivandet i hopp om att min okunskap om hur man skriver den här jävla grejen passerar omärkbart förbi. Tvekmacka på den. Min trötta hjärna orkade dock inte med någon form av firande (och att jag varit så asocial med min klass att jag inte ens vet vad han som sitter bredvid mig varje dag egentligen heter hjälper ju inte direkt) så jag och kakan tillbringade kvälla med rödvin framför diverse Astrid Lindgren-filmer. Tänkte att det skulle vara rogivande, få mig att tänka på den glada barndomen, med blommor i hår och sand i röva osv osv. Det funkade inte. Jag satt bara och var provocerad över alla idyller. Jag ville inte ut till skärgårn. Jag ville inte gå på luffen. Jag ville inte ens inte springa naken över en äng (för det var då själva fan vad ungar springer nakna i de där filmerna).

Saker jag blev irriterad över:

1. Att Malin inte bad sina jobbiga små amöbor till brorsor att hålla käften och lät henne hångla med Stockholmare bäst hon ville. Att hon med sitt blonda hår och väna uppsyn tillät di små liven att terrorisera henne över hela Saltkråkan tills det att Christer gav upp och åkte tillbaka till fastlandet. Hoppas innerligen att Malin så småningom flyttade hemifrån, flyttade in i kollektiv, började kedjeröka och halsa rödvin från flaskan och låg med alla välknäppta Stockholmare hon hittade.


2. Att käcka Alva käckt passade upp på små snorungar och lika gla för det var hon. Sju småsyskon hade Alva, men hon ääälskade barn så in i satan mycket att hon gärna ville kamma ut lössen på två till i resten av sitt liv. Käcka Alva jobbade hemskt gärna på självaste julafton, där hon tillochmed fick sitta och äta julgröt med Fru Madicken och Redaktör Madicken. Så länge hon dukade undan då alla ätit klart, vill säga. Till Alva hoppas jag att hon en dag flippade ut på moralkärringen Madicken, skrek att hon hatar barn och löss och därefter tog helvetesmaskinen och drog med sotarn till Minnesota.

Så. Sådärja. Mycket bättre, eller vad sägs. Ska hädanefter bara stirra in i väggen med mitt glad rödvin då jag skrivit klart tenta.

1 kommentar: